MUFTI PERLIS KEMPEN BN ?

Filed under: by: Mujahid Muda

Mufti Perlis berkempen untuk BN di Machap Melaka ! ... begitulah ayat yang agak memeranjatkan saya dari seorang yang saya pun tidak begitu mengenalinya .
Spontan saya menjawab : " Saya tak percaya ! " . Beliau lantas menunjukkan saya satu gambar bagaimana Dr. Asri bersama beberapa pimpinan UMNO seperti Najib dan Khairy dalam satu majlis.
Setelah saya mengamati gambar yang mungkin diambil dari keratan akhbar , memanglah saya dapati itu gambar Dr. Asri. Tetapi tidak bermakna gambar itu memberi maksud Dr. Asri turun berkempen untuk BN.
Saya tidak mengetahui bagaimana Dr. Asri boleh berada dalam majlis tersebut dan apa tujuannya. Kemungkinan saya boleh menghubunginya selepas ini. Tetapi hati kecil saya tidak boleh menerima tanggapan sedemikian.
Sekurang - kurangnya beliau adalah seorang yang berilmu dan beliau tahu apa yang beliau lakukan .
Secara umumnya , gambar tersebut memanglah meninggalkan seribu satu persoalan . Tanpa sebarang urusan , tak mungkin Dr. Asri boleh berada dalam satu majlis dengan Najib dan Khairy .
Namun begitu , saya cukup yakin bahawa kehadhiran Dr. Asri bukanlah untuk berkempen bagi pihak BN. Saya juga berharap agar sahabat - sahabat tidak cepat melatah dan membuat tanggapan yang melulu .
Barangkali kedudukan beliau sebagai Mufti yang membawa beliau sampai ke majlis tersebut dan tidak pula menunjukkan beliau membaca doa selamat untuk BN atau sebagainya. Maka tidak adil membuat sebarang spekulasi mengenai Dr. Asri hanya dari gambar seperti itu.
Saya percaya , Dr. Asri akan terus berperanan sebagai seorang yang tidak berpihak kepada mana - mana parti politik dalam keadaan beliau sebagai Mufti Kerajaan Negeri.
Berada dalam majlis UMNO tidak bermakna beliau sudah masuk UMNO atau berkempen bagi pihak UMNO.
Saya berharap agar Dr. Asri lebih berhati - hati dalam meniti hidup sebagai seorang Mufti agar tidak diperalat oleh sesiapa yang mempunyai kepentingan dan agenda yang tidak baik terhadap agama .
Ilmu yang dimiliki oleh beliau insyaallah akan memandu gerak langkahnya dan sebagai seorang sahabat , saya senantiasa berdoa agar beliau terus dipelihara oleh Allah swt. dan kita semua terus dikurniakan kekuatan untuk membina ummah agar menjadi ummah yang berdaulat dan bermaruah bersama kalimah Allah swt.
Buat sahabat semua , renungilah satu firman daripada Allah swt. agar ia dapat memandu cara kita bertindak :
يا يها الذين آمنوا كونوا قوامين لله شهدآء بالقسط و لا يجرمنكم شنئان قوم على ألا تعدلوا اعدلوا هو أقرب للتقوى و اتقوا الله إن الله خبير بما تعملون
Wahai orang - orang yang beriman ! Hendaklah kamu tegak kerana Allah swt. , menjadi saksi dengan adil . Janganlah kamu terpengaruh kerana kebencianmu terhadap sesuatu kaum mendorong kamu berlaku tidak adil . Berlaku adillah kerana adil itu lebih dekat dengan taqwa dan takutlah kepada Allah . Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu lakukan.
Surah al - Maaidah : 8

0 comments: